Το κεντρικό μας θέμα αυτή την εβδομάδα είναι το Netflix όπως ήδη σας προανήγγειλα. Μπορείτε εύκολα να καταλάβετε γιατί το επέλεξα. Είναι πάλι στα “φόρτε” του, με την νέα καραντίνα. Ας δούμε όμως τί είναι, πως φτιάχτηκε, και πως κατάφερε να είναι η “τηλεόραση του μέλλοντος”.
Όλα ξεκινάνε από έναν άνθρωπο και την επιφοίτησή του. Την δική του ο Ριντ Χέιστιγκς, ο ιδρυτής του Netflix, την είχε το 1997. Είχε στο μεταξύ προλάβει να σπουδάσει μαθηματικά, να περάσει ένα χρόνο πουλώντας ηλεκτρικές σκούπες, να καταταγεί στους πεζοναύτες, να υπηρετήσει στο Ειρηνευτικό Σώμα, να πάρει μεταπτυχιακό στην επιστήμη των υπολογιστών στο Στάνφορντ, να ιδρύσει μία εταιρία software και να την πουλήσει. Μοιραία ωστόσο στάθηκε η ενοικίαση μιας κόπιας του “Απόλλων 13” από ένα βίντεο κλαμπ, έχασε την βιντεοκασέτα και αναγκάστηκε να πληρώσει 40 δολάρια “πρόστιμο”. Αναλογιζόμενος το γεγονός καθ΄ οδόν για το γυμναστήριο, σκέφτηκε ότι το δικό τους επιχειρηματικό μοντέλο ήταν καλύτερο: με 30 ή 40 δολάρια το μήνα γυμνάζεσαι όσο θέλεις ο ίδιος. Φτιάξε λοιπόν μια εκτεταμένη ταινιοθήκη, κόψε τα έξοδα ανεβάζοντας το κατάλογο στο ίντερνετ, χρέωσε τους χρήστες με ένα σταθερό ποσό και άσε τους να παραγγέλνουν όσα τραβάει η ψυχή τους.
Δεν είναι ακριβώς το Netflix που ξέρουμε σήμερα, είναι όμως μια σκέψη. Σαν τον Τζον Μπέζος με τα βιβλία, ο Χέιστινγκς είχε μια βάση πάνω στην οποία μπορούσε να χτίσει ένα μεγάλο οικοδόμημα. Και έτσι και έγινε. Η βάση αυτή μεταφράζεται σήμερα σε 193 εκατομμύρια συνδρομητές, που κάθε μήνα πληρώνουν την συνδρομή τους ανελλιπώς. Φυσικά όταν ξεκίνησε ο Χείστινγκς πόνταρε σε 2 υποθέσεις – στην αύξηση της ταχύτητας του ιντερνετ και στη διάθεση των θεατών να απελευθερωθούν από τις ώρες προβολής. Στάθηκε φυσικά και τυχερός, με την τεράστια επιτυχία των μικρών σειρών με μεγάλα ονόματα του κινηματογράφου. Όταν έπεσαν και η τιμές και αυξήθηκαν οι ταχύτητες στο ιντερνετ, το Netflix ήταν έτοιμο για να “θερίσει”.
Το 2013 παρουσίασε την πρώτη του παραγωγή, το House of Cards (που είχαμε σαν σειρά της εβδομάδας, την προηγούμενη βδομάδα στην εκπομπή). Το 2020 μετρούσε 24 υποψηφιότητες για Όσκαρ (μεταξύ των οποίον για τον Ιρλανδό του Μάρτιν Σκορτσέζε και τους “Δύο πάπες” του Φερνάντο Μεϊρέλες) και 160 υποψηφιότητες για βραβεία Emmy.
Για πετύχει το όνειρό του ο Χέιστινγκς δεν αρκούσε να είναι μόνο εκείνος ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Χρειαζόταν και πλήθος υπαλλήλων που να εφαρμόζουν (ή να προεκτείνουν) τις ιδέες του. To Netflix μετρά σήμερα 8.600 εργαζόμενους οι οποίοι υπάγονται σε ένα καθεστώς πλήρους ελευθερίας. “Έχεις δικαίωμα σε απεριόριστες ημέρες διακοπών, εργάζεσαι με ωράριο δικής σου επιλογής, ταξιδεύεις όπου θέλεις, αγοράζεις ότι θέλεις με δαπάνες της εταιρίας, αρκεί η αποφάσεις να μπορούν να δικαιολογηθούν ως ληφθείσες για το συμφέρον της εταιρίας. Και όσο για τον μισθό, η εταιρία δεσμεύεται να σε σε αποζημιώνει με ένα από τους κορυφαίους μισθούς της αγοράς. Οι υπάλληλοι έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα χωρίς την συναίνεση του εργοδότη τους”. Ή με λίγα λόγια, “ο κανόνας είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες”, ο τίτλος του καινούργιου βιβλίου του Χέιστινγκς που κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβρη.
Που οδηγούν αυτές οι πρακτικές; Το 2018 η επιχείρηση ήταν η δεύτερη στις ΗΠΑ προς το βαθμό ικανοποίησης των υπαλλήλων σε έρευνα που διενεργήθηκε μεταξύ 5.000.000 ατόμων από 45.000 επιχειρήσεις. Φυσικά δεν είναι όλα τέλεια. Υπάρχει και η άλλη πλευρά που μιλάει για ένα περιβάλλον εργασίας ανελέητο, αποκαρδιωτικό και διαφανές σε επίπεδο δυσλειτουργίας. Γεγονός είναι ότι η εταιρία δεν φημίζεται για την μακροημέρευση των υπαλλήλων της. Στη Σίλικον Βάλλεϋ όμως κάτι τέτοιο είναι γεγονός και όχι εξαίρεση.
Ο ιδρυτής του Netflix, παράλληλα έχει κάνει πολλές φιλανθρωπίες και έχει βοηθήσει πολλά ιδρύματα με τις ιδέες του και τις επαφές του. Ο ίδιος δηλώνει ότι δεν επιθυμεί να μείνει στο τιμόνι του netflix μέχρι την Δευτέρα Παρουσία. Ήδη από το 2019 μοιράζεται την θέση του CEO με τον Ελληνοαμερικάνο (με καταγωγή από την Σάμο) Τέντ Σαράντος τον οποίο ο ίδιος είχε προσλάβει πριν από 20 χρόνια!
Και μετά; Μετά πιθανότατα το Netflix θα έχει γίνει ο κολοσσός που συνένωσε το Χόλιγουντ με τη Σίλικον Βάλλεϋ, ο ιδρυτής του θα μπορεί να αναπαυθεί οριστικά και οι παραδοσιακές δυνάμεις της αμερικανικής βιομηχανίας του θεάματος θα μπορούν να θαυμάζουν το έργο του και να απελπίζονται.
Πηγή: https://www.tovima.gr/printed_post/o-protoporos-tou-netflix/